onsdag 10. mars 2010

La meg være ung!

"La meg være ung!", sang Wenche Myhre i 1964. I 2010 får jeg større og større inntrykk av at normen tilsier noe som "La meg være voksen". Det virker som om de unge i dagens samfunn vokser raskere opp enn noen gang, det er om å gjøre å få oppleve alt i livet tidligst mulig. Det er kult å få pupper tidlig, det er kult å gå med moteklær, det er bra å være sexy, gjerne halvnaken så ofte en kan. Ha kjæreste og gjøre kjæresteting, kommer også tidlig hos mange. Disse tendensene ses helt ned i barneskolen. Det er jo en grunn til at det heter barneskole og ikke Jeg-prøver-å-være-voksen-skole.

På mange måter er det som en stor gjeng med små voksne man ser i skolegårdene rundt om kring. Personlig ser jeg på barndommen som hellig. Det er tiden man kan leke, være virkelig fri, bruke fantasien på en måte man ikke gjør når man vokser opp. Dette er noe alle unge burde holde på så lenge de kan, noe de aldri får tilbake. Det er lenge å være voksen fra man er 8 til man er 88.

I mange deler av verden er det en annen grunn enn pop-idoler, motepress, festlyst og sex-fokusering som gjør at de unge raskt må bli voksne. Der må de arbeide og forsørge familie fra tidlig alder og har slett ikke valget mellom å leke og lære, eller å skaffe penger og mat. Det er noe ganske annet enn de tendensene vi ser i dagens vesten. Her vil man ikke være ung, her vil man være voksen så tidlig som mulig.

Hører man med de eldre i samfunnet forteller også de at barndommen brått tok slutt og hev dem inn i en voksenverden. I de voksnes rekker. Kanskje måtte de til sjøs, eller de hadde andre grunner som gjorde at dette skjedde. Men spør vi dem om de er glad for det er jeg sikker på at de fleste ville svart at om de hadde valget ville de vært unge en stund lenger.

Jeg tror denne utviklingen vi ser i dag kommer til å fortsette, og jeg er ikke sikker på at det er noe positivt i det. Jeg skulle ønske at de unge i dagens samfunn kunne holde litt lenger på barndommen og ungdomstiden, den beste i livet. Voksenlivet kommer fort nok som det er.


Dette er et bidrag til Carolines konkurranse, der man kan vinne en Cewe Fotobok fra Japan Photo!

2 kommentarer:

  1. Jeg er veldig enig, Julie!
    Men jeg mener at jeg har hatt en veldig fin barndom:) og det er aldri for sent å finne frem barnet i seg igjen!

    SvarSlett